Menjelang Ramadhan

Ramadhan is around the corner,

but,

have we prepared ourselves for this fasting month?

lets us reflect ourselves on this article which is taken from harakahdaily.net:

"Puasa adalah suatu yang dituntut dan wajib melaksanakannya. Ingkar puasa bererti mengingkari ajaran Islam dan seterusnya tergolong dalam golongan yang sama dengan orang yang murtad.

Puasa pada zaman sekarang begitu meriah dengan bazarnya. Sana sini penuh dengan khemah-khemah dan payung-payung peniaga. Ada peniaga segera dan ada yang jadi bidan terjun dan ada yang suka-suka daripada duduk saja kat rumah.

Namun hakikatnya ialah bazar Ramadhan adalah lebih meriah dan diberi keutamaan daripada melakukan ibadat yang berlipat kali ganda pahalanya di bulan yang karim ini. Dari satu sudut ia membawa rahmat kepada peniaga-peniaga dan dari satu sudut yang lain bazar Ramadhan membawa fenomena membazir kepada manusia sejagat.

Membazir dari segi lebihan makanan yang tidak habis dimakan dan juga membazir masa mengunjungi satu persatu gerai sehingga melanggar semua perkara yang makruh dilakukan ketika berpuasa.

Melihat pakaian pembeli dan penjual yang ibarat model beraksi di pentas, mencium bau-bauan dari lauk-pauk dan wangian badan manusia serta mendengar suara-suara sumbang diiringi lagu-lagu khayalan zaman sekarang.

Semua ini menipiskan pahala dan mendatangkan sia-sia tatkala kita berusaha mengumpul sedaya mungkin pahala. Yang pasti Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) mengaut untung diatas kealpaan umat Islam menghayati Ramadhan Al-Karim ini."

0 comments: